De flesta företag använder profilprodukter och när det kommer till kostnad per antal visningar så vinner profilprodukter oftast i jämförelse med andra marknadsföringskanaler.
Vissa profilprodukter funkar, andra inte
För att välja rätt profilprodukt behövs en tydlig plan och en förståelse för hur produkterna kommer att integreras med företagets marknadsföringsstrategi, annars är risken stor att stora delar av marknadsföringsbudgeten bara slösas bort. Med tipsen som följer kommer valet av rätt profilprodukt att bli lättare.
1. Vem ska få profilprodukten?
Kärnan i marknadsföring är att förstå sin kund och när det kommer till profilprodukter är det lika viktigt att förstå sin målgrupp. Könsidentitet, ålder, yrke, inkomst, intressen och vilken bransch de befinner sig i påverkar alla vilken profilprodukt som skulle fungera bäst.
2. Var ska profilprodukten distribueras och kan den göras användbar?
Under t.ex. mässor eller konventioner är tygpåsar en utmärkt profilprodukt som är användbar för kunden som då har något att bära papper och broschyrer i på mässan/konventionen. En tygpåse kan även tänkas bli använd efter mässan/konventionen.
3. Profilprodukter med en lång livslängd
Hur intensivt ska profilprodukten påminna kunder om företaget? Vissa produkter som kläder kan sparas av kunden i flera år men används kanske bara varannan vecka eller månad. En profilprodukt som sätts på skrivbordet kan verka som en påminnelse om företaget för kunden varje dag.
Målet med en profilprodukt är att den ska påminna kunden om företaget.
4. Användbarhet
Företag är alltid rädda för att kunder ska kasta profilprodukten och av den enkla anledningen är det viktigt att välja en profilprodukt som är användbar för företagets målgrupp. T.ex. en tygväska på mässan, en skjorta under en golfturnering, eller ett USB-minne för kunder som köper software. Det spelar ingen roll hur trendig en profilprodukt är – är den oanvändbar kommer den med största sannolikhet åka i soporna.
5. Planera
Detta glöms ofta bort av kunder. De flesta profilprodukter kan levereras inom 1-2 veckor men har en mycket längre leveranstid. Nyckeln till att välja rätt profilprodukt till nästa kundmöte eller kampanj är god planering med tidsmarginaler.