Ta hjälp av en leverantör när ni väljer profilprodukter. De har stor kompetens och expertis och kan oftast efter en snabb analys ge er bra tips på passande produkter! Att välja fel profilering och felriktad marknadsföring kan göra mer skada än nytta för företaget. Det är av yttersta vikt att man som företagare inser att marknadsföring i form av profilprodukter har för avsikt att göra ett gott intryck på människor långt utöver den egna kundkretsen. Det handlar om påverkan och därför behöver man förstå den psykologiska betydelsen av profilprodukter och marknadsföring. Företag inom marknadsföring och företagsprofilering har som sin nisch att hjälpa företagare att nå ut med budskapet om sin existens. Det handlar inte enbart om att berätta att man finns utan även om att fånga upp kunderna genom att skapa ett gott första intryck.
Profilprodukter av låg kvalitet, billiga produkter som inte håller har motsatt effekt. Detta är den psykologiska delen av marknadsföringen. Billig marknadsföring, företaget med få kunder, dålig service och låg omsättning. Det kan låta cyniskt att hävda något dylikt. Det påstås ju även att all PR är god PR. Detta är inte sant. Inget företag vill ge intrycket av att inte har råd. Ingen människa vill ge intrycket av att inte ha råd, oavsett vad det skulle vara man inte har råd med. Detsamma gäller företag. Det handlar om vilka signaler man sänder. Dessa signaler är undermedvetna, framförallt hos mottagaren. Det är här sändarens makt finns och då gäller det att ha kompetens nog att utnyttja den; makten att sända rätt signaler.
Företag inom profilprodukter har det kunnande och den expertis som man som företagare kan behöva för att välja produkter som sänder de rätta signalerna. Ett företags överlevnad hänger på att sända rätt signaler till rätt kundsegment. Som företagare är du inte ensam. Det finns experter inom profilering och marknadsföring som kan hjälpa dig som företagare att nå dina mål.