Människor är i dagens samhälle oftast mest intresserade av information som är relevant för deras egen nuvarande situationer och behov. Det kan vara svårt för marknadsförare att anpassa material efter målgrupp och det är här säsongsanpassad marknadsföring och profilprodukter kommer in som ett viktigt verktyg.

Tajming är allt och säsongsanpassning är verktyget

Marknadsföring är att placera företaget på rätt ställe vid rätt tidpunkt och det är inte alltid lätt att veta när detta är. Ett verktyg är att identifiera säsongsrelaterade trender. Detta tillämpas på såväl de fyra årstiderna som storhelger/event som sportsäsonger, jul, nyår, alla hjärtans dag, påsk, midsommar, kräftsäsong, skolstart, halloween, årsdagar m.m.

Vädrets krafter

Humöret, vanor och intressen påverkas enomt av vädret. Företag har därför inom säsongsanpassad marknadsföring unika möjligheter att knyta an till kunder vid användning av profilprodukter som relaterar till den senate snöstormen eller värmeböljan – det alla för tillfället pratar om. Det bästa av allt är att det håller företagens material up-to-date och kan återanvändas år efter år.

Förslag på säsongsanpassade profilprodukter

  • Vår

Dagarna blir varmare och sommaren står för dörren. Bra profilprodukter är klädesplagg och vattenflaskor för löpträning, promenader, golfturneringar eller andra evenemang.

  • Sommar

Kunder spenderar mer och mer tid utomhus. Att erbjuda profilprodukter som hattar, stolar, paralyer, solskydd, badbollar, grillverktyg mm är perfekta för en picknick eller en dag på stranden.

  • Höst

Under hösten börjar skolorna och kunderna är tillbaka efter semestern och profilprodukter som pennor, datortillbehör, ryggsäckar kan uppskattas så väl som lite varmare klädesplagg

  • Vinter

Under de kalla vintermånaderna fungerar profilprodukter som jackor, stickade mössor och halsdukar, isskrapor för bilden och läppcerat för spruckna vinterläppar.

Säsongsanpassad marknadsföring fungerar

Företag blir ofta glatt överraskade av säsongsanpassade marknadsföringsstrategiers framgång. Att anpassa marknadsföringen efter det ständigt omväxlande kundlandskapet är avgörande för varje företag. Genom att följa säsongerna finns chansen att hitta ett nischat marknadsföringssätt med stora framgångar.