Profilprodukter är ett unikt annonseringssätt. Eftersom de inte känns som reklam tenderar folk att behålla produkterna och använda dem. Oftast skapas en positiv koppling mellan profilprodukt, företag och kund. Genom att använda produkten påminns kund om företaget och kommer att ha det i åtanke när det handlar om att köpa något som företaget erbjuder. Nyckeln är därför att välja rätt profilprodukt.

T-shirts, kepsar m.m.

Att trycka sin företagslogga på kläder är ett utmärkt sätt att öka brand awareness (varumärkeskännedom) bland människor. De som bär kläderna ser och påminns om företaget varje gång de bär klädesplagget och de tar även med sig företagsloggan vart de än går och visar andra männsikor. När du delar ut gratis t-shirts får du därför i gengäld gratis marknadsföring varje gång t-shirten bärs.

Som alltid är det viktigt att tänka på målgrupp innan klädesplagg väljes. Rätt storlek och passform är av angelägenhet. Är målgruppen mode- eller miljömedveten kan organiska bomullsplagg vara ett tänkvärt alternativ.

Skrivbordsmaterial

Skrivbordsmaterial är ett utmärkt val inom B2B och fungerar bäst för tjänstemän som utför större delen av sitt arbete vid just ett skrivbord. Vid val av skrivbordsmaterial och accessoarer är funktionsduglighet vägen att gå. Pennor kan användas av näst intill vem som helst och är en relativt billig profilprodukt. De har emellertid en tendens att vandra från hand till hand vilket drar ner på profilproduktens intryck på målgruppen (människor lånar och lånar ständigt ut pennor)

Människor som arbetar inom administration kommer troligen att uppskatta profilprodukter som post-it, väggkalender m.m. För personer i ledningen passar läderportföljer och snygga skrivbordsset.

Vad som helst kan vara en profilprodukt

Det går att sätta sin logga på nästan allt och det är därför även enkelt att skräddarsy profilprodukten efter målgrupp.

Gadgets, verktyg, spa- och kroppsvårdsprodukter kan göras kundspecifika såväl som fritidsartiklar som kan anpassas efter årstider. Kunder som reser mycket uppskattar bagagetillbehör, duffelpåsar eller resekuddar.

Rätt profilprodukt boostar brand awareness

Omtänksamt valda profilprodukter som anpassats efter målgruppen är en tillgång i varje företags marknadsföringsstrategi. De boostar brand awareness (varumärkeskännedom) om de är användbara för kunden och gör att kunden förknippar företaget med något positivt.